
Zakelijk
We waren het daar helemaal mee eens. Dus, als je de kunst van klantcommunicatie onder de knie wilt krijgen, volg dan onze tips in de volgende blogpost.
Het onderhouden van een goede relatie met uw klanten is de sleutel tot een succesvol bedrijf - iedereen zal u dit vertellen en ze hebben gelijk. Maar hoe moeten we onze klanten benaderen om een sterke, langdurige, betrouwbare relatie op te bouwen?
- Praat niet over wat je niet kunt, maar over wat je wel kunt
Als jij het niet kunt, kan het andere bedrijf het wel. Wanneer we in gesprek zijn met een cliënt, hebben we vaak de neiging om onszelf uit te leggen en te veel te blijven hangen bij de negatieven in plaats van de positieven.
De volgende keer dat u zich in deze situatie bevindt, praat dan over wat u kunt doen, geef relevante details, maar wees eerlijk en neem de diensten op u die u niet kunt bieden. Bijvoorbeeld in plaats van: We kunnen het product vandaag niet naar u opsturen. We hebben meer tijd nodig om het voor te bereiden, maar je krijgt de beste kwaliteit tegen de beste prijs op de markt, je zou kunnen zeggen: we kunnen je de beste kwaliteit op de markt bieden tegen de beste prijs, en we kunnen het bewijzen, maar in om u dat te kunnen geven, hebben we een korte verlenging van de deadline nodig. Ben je bereid nog een dag te wachten om het beste te krijgen dat er is of genoegen te nemen met wat je vandaag kunt krijgen?
- Begin je zin niet met een verontschuldiging
Als we werken, maken we fouten. Het is niet meer dan normaal dat dit gebeurt, maar je moet het kunnen toegeven als het gebeurt. De manier waarop u ervoor kiest dit te doen, kan echter uw toekomstige relatie met uw klant beïnvloeden.
Hoewel het verleidelijk kan zijn om te beginnen met "Allereerst mijn excuses voor de ...", probeer het te vermijden en herformuleer het zodat uw eerste zin een positieve boodschap heeft, zoals: "Bedankt dat u ons de tijd geeft om uw aanvraag verwerken. Uw zaken worden gewaardeerd en we doen ons best om aan uw eisen te voldoen. We zijn echter een kleine moeilijkheid tegengekomen die tot vertraging heeft geleid, maar uw project is in goede handen en er wordt momenteel aan gewerkt.
En nog iets - vermijd te zeggen of dit enig ongemak heeft veroorzaakt - het is overbodig en eigenlijk nogal vervelend. Natuurlijk heeft het voor ongemakken gezorgd - hoe zou u zich hebben gevoeld als een van uw leveranciers drie dagen te laat was met het verzenden van het product dat u nodig had? Stel in plaats daarvan uw klant gerust en toon hem echte troost door hem iets echts aan te bieden, iets waar hij zijn vinger op kan leggen, zoals een korting op dat project of het volgende, of een geweldige aanbieding voor een van uw eigen producten waarvan u weet dat ze behoefte. Je komt er vast wel iets uit!
- Verplaats je in zijn/haar schoenen
Ze zeggen dat je een man pas moet beoordelen als je anderhalve kilometer in zijn schoenen hebt gestaan. Dat brengt ons bij ons volgende punt: probeer je klanten echt te begrijpen door jezelf in hun plaats te verplaatsen. Wat zou je willen? Hoe zou je willen dat je medewerkers je behandelen of met je praten?
Je zult merken dat de helft van je frustraties en de helft van je woede zal beginnen te verdwijnen als je probeert de wereld vanuit het perspectief van de ander te zien. Maar u kunt dat niet doen voordat u het bedrijf en de bijzonderheden ervan hebt leren kennen. De afgelopen jaren hebben specialisten erop gewezen dat Emotionele Intelligentie (EQ) eigenlijk belangrijker is dan IQ en grote resultaten kan opleveren in zakelijke communicatie.
Hoe dan ook, als je echt in het karakter komt en oprechte empathie probeert te oefenen, werkt het als een tierelier!
- Mens zijn
Onthoud dat je geen robot bent, maar een mens. En dat weet uw klant. Dus maak een praatje, vraag ze over hun kinderen, over het weer of iets waarvan je weet dat ze het leuk vinden om over te praten.
Een connectie maken met je klant zorgt voor een snellere reactie van hun kant, ze worden kneedbaarder en het wordt ook leuker om met ze samen te werken.
- Je hoeft geen vrienden te zijn met de klant
Overschrijd de grens niet met te veel koetjes en kalfjes, anders zou je kunnen afglijden naar ongepast gedrag . U hoeft uw klanten niet te vragen om uit te gaan voor een biertje, of voor een feest met het gezin, of een leuke dubbele date, tenzij uw relatie de grenzen van professionele samenwerking drastisch heeft overschreden.
Houd het anders simpel en doe je best om je klant tevreden te stellen door middel van je werk en exclusieve resultaten van hoge kwaliteit – dit zal hun respect en vertrouwen winnen en uiteindelijk is dat echt alles wat je hoeft te bereiken.
- Wees eerlijk
Wek geen verwachtingen die u nog niet kunt waarmaken. In een zeer competitieve omgeving hebben we soms de neiging om de maan op een presenteerblaadje te beloven, zodat een goede klant ons zal kiezen. Bedrieg jezelf daar niet in!
Het enige dat u zult bereiken, is een slechte beoordeling krijgen van een ontevreden klant. Eerlijkheid is het beste beleid en zal u zeker helpen de kunst van klantcommunicatie onder de knie te krijgen! Vertel uw klant dus precies wat u gaat aanbieden en tegen welke prijs, zodat hij op elk moment weet wat hij kan verwachten.
- Pak af en toe de telefoon
Ik weet dat je het druk hebt, dat hebben we allemaal, maar af en toe zal de telefoon pakken en je klant bellen echt vruchtbaar zijn.
We zijn allemaal te verslaafd aan e-mails en ze zijn zo onpersoonlijk. Zo goed voor informatie-uitwisseling, maar zo slecht voor menselijke relaties. E-mails zijn te gemakkelijk – het kost bijna geen tijd en weinig moeite om een e-mail te schrijven. Maar iemand bellen of zelfs 30 minuten met hem afspreken, zal een verschil maken.
Dus de volgende keer dat u een e-mail van uw klant ontvangt waarin u wordt gevraagd wat u van hun recente idee vond, belt u ze gewoon. Dit is echt een belangrijke stap die je moet leren om de kunst van klantcommunicatie onder de knie te krijgen! Vertel ze via de telefoon wat je ervan vond en wens ze het allerbeste met hun toekomstige werk. Je zult er zijn om het te ondersteunen en ze zullen er zeker voor naar je toe komen!
- Vat het niet persoonlijk op
Dit is een zeer belangrijke regel van het spel en als je het niet leert, zal het hoogstwaarschijnlijk geen pretje voor je zijn. Maak het niet over jezelf! Vat het niet persoonlijk op als een klant tegen je schreeuwt via de telefoon (of via de e-mail, via 10 vraagtekens aan het einde van een zin die niet eindigt met bedankt). Maak het niet over jezelf als ze teleurgesteld zijn of zich superieur gedragen. Probeer je los te maken van de zaak en ga er rustig mee om. Misschien hebben ze een slechte dag of misschien was de service die je ze bood echt beneden hun verwachtingen - hoe dan ook, je moet een oplossing vinden, niet huilen in de badkamer en je afvragen waarom ze je zo haten.
Het is gewoon zakelijk en er is een dunne lijn tussen zorgen voor wat je doet en te ver gaan!
- Onthoud dat het uiteindelijk niet de bedoeling is dat je een product op zich verkoopt, maar een menselijke reactie uitlokt
Deze is eenvoudig – denk eens aan de reactie van een kind op een cadeau in een doos – het is bijna onmogelijk om te vervalsen! Dit is wat u van uw klanten moet krijgen: de eerlijke, spontane, positieve reactie op uw product . Denk daar maar eens over na voor je volgende project!
- En tot slot, doe je werk goed
Want als al het andere geweldig is, maar je hebt geen duidelijk idee van wat er echt aan de hand is met je bedrijf, dan is het allemaal tevergeefs.
Leer hoe je het beste kunt doen wat je doet, stop er veel passie in en al het bovenstaande komt vanzelf.
Met deze tips beheerst u zeker de kunst van klantcommunicatie en bouwt u na verloop van tijd een gezonde relatie op met uw klanten!